Rebecca

Shake it. No baby. I won't. Läs allt det här, snälla, jag tänker inte ursäkta mig som vanligt och avråda er från det. Eller...

Kategori: Tankar

Och jag kände efter, satt det i kläderna? Det där jag känner nu, jag kan inte ge det ett namn eller jo det kan jag men det är att generalisera, att säga att det är tonårsproblem alltså. Men det jag känner nu. Det är hoppigt och knepigt, svårt att placera i en kroppsdel, svårt att väva till en karta och lista av problem att beta av och bli av med. Det går inte, det sitter djupare än så. Mer irritationellt och underhudiskt kliande.

Jag ser mig runt i rummet och får ångest av mitt underbara rum, får någon märklig perfektionsångest. Ljussättningen går jag och pillar på, vänder på spotlightsen fram och tillbaka. Städar undan. Myser till. Det fungerar nästan, men det där lilla nästan sätter sig på mig som en terrierfästing, en fästing stor och morrig som en terrier alltså, fast ändå rätt så obemärksam. Den får mig att börja skaka. Något är fel.

Jag ser att min städning mest är nödlösningar, saker instoppade i hörn utan en speciell ordning jag orkar hålla efter. Jag ser att mitt golv är fult. Ljusrosa plastgolv liksom.  Är jagonormal, konstig som blir stressad, pressad av detta?

Jag blir stressad, pressad, för jag inser att det är just detta som är problemet med mig. Nödlösningar och saker inslängda i hörn, halvavslutat, halvpåbörjat. Och så är det själva grunden jag står på, själva golvet, som får mig att vilja stå och hoppa och inte stå stilla ner på det som avsmakar stilla.

Hur ändrar man på grunden i sig själv och hur vet man vilken del av grunden det är man ska ändra på? Svårt att ändra ett grundläggande problem med en tillfällig lösning, men det är också svårt med drastiska åtgärder, när man inte vet, INTE FUCKING VET vad som är så FEL.

För´jag vet att det är något i mig, jag kan känna det. Kan ni också det? Kan ni se? Kan ni se att jag inte mår så bra nu? Att jag kanske inte har gjort det på de senaste fem åren utan att jag har vetat om det själv?

Och jag har ju haft en RÄTT barndom och uppväxt. Eller är det något jag totalt har förträngt, något fruktansvärt, något ingen har vågat berätta för mig? Ska jag börja med konspirationsteorier nu?

Eller så är jag bara SJUK. SJUK som fäster mig vid saker som golvet i mitt underbara rum, får det att representera något i min egen uppvarvade hjärna.

It doesn't work the way it used to. I used to be smart. Och jag har alltid råd till alla de andra, och jag har alla facit till mig själv men jag kan inte använda dem för jag har ingen SJÄLVDISTANS.

Och jag blev rörd idag efter det långa badet när jag rörde mina ben, gav dem omsorg. Beröring.

Det är det jag önskar mig i julklapp och födelsedagspresent. Omsorg.


Och jag vet inte om jag kan älska så som jag borde.

Which way to happy? - The magic numbers

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Varför känner jag alltid efter att jag läst dina bloggar att det kunde ha varit jag som skrivit det? Eller inte skrivit, för jag kan inte uttrycka det lika bra i ord, men känslan är precis likadan.
    Något som kliar, helt sant.

    2006-11-15 | 22:45:23
    Bloggadress: http://iggstromming.blogg.se
  • toss. säger:

    Hrm. Ta inte detta fel men asså... Jag känner så igen mig i det där. "Jag har ju haft det jättebra och fint och ordnat och..." och så var det inte så ändå. Bara det att för mig var det onormala normalt. Behöver inte vara samma för dig, men, men... Jag hoppas verkligen att så inte är fallet, för du förtjänar att vara den lyckligaste människan på jorden! Och jag vill bara krama om dig nu. Jag tar till en talande kliché: När som helst, 24/7, jag är här. När du vill - säg bara till. Jag vet att en sån här kommentar inte hjälper, eller att den inte borde postas publikt men... men... Ja, MEN whatever. Du, du är bäst! Behöver du mig, till vad som helst, så finns jag här för dig!
    Puss&Kram

    2006-11-15 | 23:24:28
    Bloggadress: http://meisgreece.blogg.se
  • Andrea säger:

    ibland går vi vilse. ibland hittar vi tillbaka till stigen vi började på och ibland ser vi ljuset i början på en annan.

    ibland är det svårt att urskilja vad man tänker för alla tankarna, men försök se vad som är fel. jag kan hjälpa dej. ring mej mitt i natten och väck mej om du kommer på lösningen. eller om du bara vill prata för lite sällskap på vägen. du får ringa mitt på dagen också :P

    jag hjälper dej.

    2006-11-16 | 00:53:00
  • Alexander säger:

    Det kommer väl för alltid vara något som fattas/vara fel/kliar i ens liv. Det är väl så vi fungerar, att vi måsta alltid rätta till.

    En del säger att man skulle bli bortskämd, att man skulle kunna lägga sig ner och dö om man var var fullständigt lycklig.

    Jag tror inte det, jag tror att om man vet hur det är att må dåligt, då är det ingen skada alls om man är fullständigt lycklig.

    2006-11-16 | 12:51:11
    Bloggadress: http://ponton.nu/blog
  • Alexander säger:

    Det kommer väl för alltid vara något som fattas/vara fel/kliar i ens liv. Det är väl så vi fungerar, att vi måsta alltid rätta till.

    En del säger att man skulle bli bortskämd, att man skulle kunna lägga sig ner och dö om man var var fullständigt lycklig.

    Jag tror inte det, jag tror att om man vet hur det är att må dåligt, då är det ingen skada alls om man är fullständigt lycklig.

    2006-11-16 | 12:54:36
    Bloggadress: http://ponton.nu/blog
  • rebecca säger:

    å vad ni är fantastiska.

    2006-11-16 | 20:45:30
  • Sanna säger:

    Det är ju du som är fantastisk.

    2006-11-17 | 17:03:11
    Bloggadress: http://iggstromming.blogg.se
  • grå säger:

    Brist på självdistans kan dra en ner i avgrunden.

    2006-11-26 | 18:25:55

Kommentera inlägget här: