Rebecca

You're the solution and you are the problem

Kategori: Tankar

Det verkar som om vi rätt ofta gör oss själva till problem, till nervvrak, som i vilken stund som helst bara kan brytas ned till såna där aminosyror eller vad det nu är jag minns inte. You could have it so much better (utan PMS!)
Och jag vill härifrån nu. Jag har bara nån slags längtan ifrån den där kulturen han pratade om, föreläsarn. Kulturen vi lever i med normerna, det vardagliga, där vi alltid alltid vet hur vi ska bete oss i våra roller. Det är bekvämt, men slätstruket - jag har format mitt jag känns det som men nu när jag tittar på det färdiga arbetet så vet jag inte. Det är något som inte stämmer men nu när jag vet min roll så väl - så har jag svårt att ändra den. Jag måste resa. Även om det kräver styrka och total utmattning och enorma psykiska påfrestningar (jag kommer aldrig orka) så vill jag... kanske utbytesstudent? Kanske plugga i frankrike ett år?

Eller kanske inte.


Jag undrar hur Themsen smakar. Lite moddigt sådär. Fräschheten liksom nerslöad av allt sediment den samlat på sig genom tiderna; genom sitt sakterliga flytande genom englands huvudstad. Tänk vad den kan bära på, vad den kan ha upplevt på vägen?
jag vill att jag ska vara lite som Themsen. Som samlar på sig liksom, erfarenheter,någon som gör saker och som kan få ut något av det. Tänka. Vara.
Och även fast man ju ska skilja på blogg och person, vill jag göra iallafall, så vill jag att den här bloggen ska ha en touch av Mig.
av The Thames.





But you’re history acts as your gravity acts
Your history acts as your gravity
Acts as your history acts as your gravity

You’re the only one you ever believe in
You’re the solution and you are the problem
You’re a rapist and your only victim
You are fact and you are fiction

Ou’re the only one you’ve considered a friend
And now you’re alive
Waiting for your life to begin
Again

You try to find you, you who is lost
But your hooked to the rush of approaching chaos
You’re king for a minute but a fool for an hour
Alone in your room
You are a closed flower
Dreams of your shadow you’re going to destroy
The way you handle yourself
Like an unbreakable toy

Kommentarer

  • toss. säger:

    Du skriver så underbart, fantastiskt! Jag förstår känslan så väl, om jag nu förstår den rätt. Inte till Frankrike, stanna här hos mig! (Stanna hos mig - kent)
    Du är som Themsen, alltid olika, föränderlig. Det är ju inte alltid samma vatten i samma flod.

    Och (låt-?)texten under är HUR snygg som helst! Vilken låt är det? Om det nu är en låt...

    Puss på nosen!

    2006-10-25 | 23:04:58
    Bloggadress: http://meisgreece.blogg.se
  • herman säger:

    det är svårt att komma ur en roll man fått, men man kan väl alltid ändra lite på den. Inte behöver man åka till Frankrike(dit jag ska på lovet btw) Fast det vore jävligt skönt att komma ifrån kalla skitsverige vid den här tiden på året.

    2006-10-25 | 23:19:42
  • johanna säger:

    jodu, man kan nog hitta vem som helst i bloggvärlden nu för tiden. till och med dig.

    hej rebecca!

    2006-10-26 | 00:14:20
    Bloggadress: http://johannaas.blogg.se
  • rebbis säger:

    ah, tack tess. Du är också en flod, lika lyckosköljande som en glad vårflod. Och lite höstigt trögflytande är vi ju alla ibland.
    Och på vintern har vi frusit.

    Det är utdrag från Joseph Arthurs "History" från skivan "Come to where I'm from". Riktigt bra skiva må jag säga! Coolt omslag också.

    Och nej, det blir nog inget frankrike för mig, men för dig du din lilla nöt! Ha det så kul. Hitta på nåt innan alla åker?

    krams

    2006-10-27 | 14:54:59
    Bloggadress: http://rebeccaklitgaard.blogg.se
  • Delfy säger:

    "Dreams of your shadow you're going to destroy
    The way you handle yourself
    Like an unbreakable toy" är på hemladdning :)

    Ibland så förbannar jag skapelsen för att ha gett oss människor en intellekt. varför kan vi inte bara vara dumma och glada? varför måste vi grubbla och fundera? men så vet man ju också att detta grubblande har lett till mycket gott, nya uppfinningar, fina låtar... :)

    2006-10-27 | 21:37:39
  • Rebecca 2 säger:

    Du får höra en gång till nu att du skriver tänkvärt :)
    Men är det inte ganska lätt att man bara släpar med sig sin roll/mall dit man reser?
    Visserligen träffar man ny mänskor och sådär, men man har ju fortfarande "lärt" sig hur man ska bete sig..?
    Eller så missförstod jag dig kanske...
    Jaja. Kram!

    2006-11-07 | 15:35:54

Kommentera inlägget här: