Rebecca

3D

Kategori: Tankar

Jag lever i illusioner jag vill ha där. Verklighet, jaså. Vem bestämmer den?

Fast illusionerna skadar mig, det vet jag. Jag försöker städa och oj vilken klyscha. På senare tid har jag fullkomligen fastnat i tanken att bryta alla mönster och döda, DÖDA, alla klyschor och alla förutsägningar och äckliga rätt och fel. Jag har utvecklat en avsmak för det som redan är bestämt. Det här ska vi tycka är dåligt, det här är bra. Så ska du tycka om du ser ut såhär. Jag är TRÖTT. Jag är TRÖTT.

En grundligt beskrivande mening om mitt tillstånd, personlighet skulle vara; jag orkar tänka kritiskt men jag kan inte ta ställning (inte alltid i alla fall)

Och ibland kanske inte vikten av att ta ställning är särskilt stor, även om vissa delar av samhället kräver det. Vi lägger mycket vikt av våra dömanden om personer på deras åsikter och ställningstaganden, men vad är ställningstaganden om inte bara något vi lärt oss hemifrån? Många sorters i af. Men en kanske allra viktigare fråga är, vad är en person? En personlighet, vad grundas den på? Det känns som allt för många människor avfärdar andra som puckon innan de kommer det minsta nära. Frågan "vem är jag?" kan inte bara besvaras med "jag jobbar med det här, bor där, har den här familjen de här vännerna, tänker så här, tycker såhär, och så är jag moderat". Det är för platt, ser ni inte det. En människa är mångdimensionell, mycket mer färgfylld än vi kan avläsa med våra mått.

Jag tror inte att vi nånsin kommer kunna lära känna någon. I såfall, om vi skulle kunna det, skulle jag bara  bli besviken, för om det var enkelt skulle jag vara överbevisad och människan en tråkig figur.

Vi tycks alltid se allting så platt. JAG VILL SE I 3D.

Kommentarer

  • toss. säger:

    Jag håller med, man kan inte lära känna en människa. Man kan ju inte ens lära känna sig själv till fullo och man umgås med sig själv 24/7. Hur ska det då lyckas med en annan person? Det platta försvinner av de där småsakerna, som kroppspråk, ordval och blickar. Tror jag. Är jag nästan säker på. Tjejer är ju såna som använder tvekande ord i texter för de vill inte verka för bestämda eller ha fel. So, what the heck. Jag tror att det garanterat är kroppsspråk, ordval och blickar som gör en människa mindre platt. Punkt. Och puss till dig Beccis!

    2007-01-06 | 23:13:03
    Bloggadress: http://handgranat.org/meisgreece/blog
  • Rebecca Junior säger:

    Jag känner lite likadant. Och jag aktar mig nog också lite för mycket för att ta ställning, jag vill veta väldigt mycket innan jag bestämmer mig för vad jag tycker. Om politik, en person, ett fenomen bara. Jag vill inte göra fel, jag vill inte grunda mig på sådant som inte är sant. Men jag vet inte om det är bra eller dåligt, det där..
    Jag tror man får med sig väldigt mycket av vad man tycker hemifrån, om man inte ser upp, men det är ju på gott och ont. Kanske märker man det inte, vad vet jag.
    Jag håller med dig. En tjej bad mig beskriva mig själv idag, det var jättesvårt. Jag ville säga något speciellt men det blev bara ungefär som du skriver, fast jag försökte nämna saker som inte är sånt man bara säger, men, ja..
    Jag tror inte att vardagen är så tråkig som man i allmänhet säger, egentligen, och visst, se till de små sakerna och yadda yadda, men de är väl egentligen ganska stora. Fast det är ju så jävla svårt, ja som du skriver.. att få kontakt med en människa.

    2007-01-07 | 02:58:21
  • rebecca säger:

    inte för att jag vill döma en människa, jag minskar kanske er frihet, men själv tar jag mig friheten att säga att ni är jävligt kloka.

    2007-01-07 | 14:30:39
  • Sanna säger:

    Ett mycket tänkvärt inlägg. Jag tycker att det läskigaste är att man inte ens känner sig själv. Och som Toss sa, att det platta försvinner med kroppspråket och blickar, så känner man ju sig själv ännu mindre. Eftersom man inte vet själv vilket kroppsspråk man har så får resten av världen ju en helt annan bild än vad omvärlden har.
    Men det måste vara därför som livet är så långt, just för att man ska kunna tänka igenom saker och lära känna folk iallafall ganska långt inpå. Någon slags mening iallafall.
    Sen kan man ju testa allt det där med värderingar och åsikter genom att flytta någon helt annanstans där allt är precis tvärtom. Så kan man se om man ändrar vad man tycker och tänker med tiden...
    Puss på dig

    2007-01-07 | 18:46:41
    Bloggadress: http://iggstromming.blogg.se
  • toss. säger:

    Fast... jag vet ju att jag säger "dammit" och "bulletproof" typ hela tiden. Och att jag viftar med händerna när jag pratar (även fast jag råkar ha på mig röda tumvantar och snackar inför ca hundra pers).

    Fast... det kan ju inte alls vara därför som livet är långt. Jag menar, för flera hundra år sen var man ju typ jättegammal om man hade fyllt 50 och påståendevis kan det ju inte ha blivit svårare att lära känna människor.

    2007-01-07 | 19:49:19
    Bloggadress: http://handgranat.org/meisgreece/blog
  • rebecca säger:

    hmm. kanske, kanske inte.

    människan kanske har utvecklats och blivit mer komplex, och svårare att lära känna. Kanske är det därför våran levnadstid har utökats?

    Hursomhelst. Vad är det för skum blogg du har nu toss? Jag förstår den inte.

    2007-01-07 | 22:35:56
  • Sanna säger:

    Meh Toss. Varför måste du alltid ha svar på tal? Jag som hade ett sånt bra svar på meningen med livet!
    Haha jag hade nästan glömt det där med vantarna. Det var kul.

    2007-01-07 | 22:38:00
    Bloggadress: http://iggstromming.blogg.se
  • toss. säger:

    Rebecca, det är en sån där cool blog som inte ens jag förstår mig på. Och jag vet att den är typ omöjlig att kommentera, men jag ska hjälpa dig lite på traven här.
    1. Du klickar på "kommentera" eller "ändra texten på den här sidan"-länken längst ner på sidan. 2. Du skriver ett kolon (:) efter all text (helst) och sedan det du vill skriva. 3. Du gör du två bindestreck (--) och skriver "Rebecca" eller "Becca" eller något annat passande som signatur. 4. Eller om du ska vara RIKTIGT cool skriver du [http://rebeccaklitgaard.blogg.se Rebecca] som signatur så länkar den hit. Förstår du? :)

    2007-01-08 | 02:34:48
    Bloggadress: http://handgranat.org/meisgreece/blog
  • rebex säger:

    Nej.
    :)
    Jomen jag kan ju ehm försöka eller nåt. Men du ska veta att jag läser iaf! Även om ag inte kommenterar. Puss!

    2007-01-08 | 15:38:08
  • toss. säger:

    Gulle dig, Bex! :)

    2007-01-08 | 22:26:48
    Bloggadress: http://handgranat.org/meisgreece/blog

Kommentera inlägget här: